Welcome...

Ahad, 20 Februari 2011

Memori ke Sekolah Pondok Di Sik




Hari ni, aku dan rakan-rakan yang lain...pergi wat gotong royong di Sik, Kedah. Sekolah pondok...emmm klu dulu sebelum dapat pendedahan mengenai sekolah pondok ni...aku bayangkan sekolah yang macam pondok dusun durian. namun, sebenarnya sekolah pondok tak camtu pun. Sekolah pondok merupakan kesinambungan daripada belajar agama.untuk masuk ke sekolah tu macam masuk sekolah biase yang lain...ada pendaftaran...kat sekolah tu..der 1 asrama puteri .bila malam diorang akan tido kat situ. bila pagi diorang boleh lepak dan tido di pondok-pondok kecil yang ada kat situ. suasana sekolah pondok ni kan lebih macam suasana berkhemah tau. kalau time makan,diorang akan masak sendiri.. kalau pergi sekolah, diorang xpakai baju seragam sekolah biasa,,,diorang pakai jubah dan matapelajaran pun berbeza...diorang belajar BM dan Matematik jer...dan sudah tentu lebih menekankan soal ilmu agama..hasil daripada program yang aku ikuti ni memang banyak membantu  mengubah kefahaman aku mengenai sekolah pondok..kalau diorang mandi...diorang pakai air paip gak....dan tandas diorang lagi cantik dari tandas tempat aku menginap. bekalan elektrik sume cukup. kiranya keperluan budak-budak kat situ sume terjaga...bersih sebab jauh dari pencemaran asap kenderaan dan bunyi...damai jer rasa...bila motif datang sana untuk wat gotong royongkan...tapi xtau pe lagi nak dibersihkan coz keadaan sekolah tu bersih sangat...emm memang pengalaman yang menyoronokkan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan